Reforma organizacyjna Administracji Podatkowej

Reforma organizacyjna Administracji Podatkowej

Reforma organizacyjna Administracji Podatkowej

Od 1 kwietnia 2015 roku Administracja Podatkowa funkcjonuje w innej formule niż dotychczas. Izba skarbowa i podległe jej urzędy skarbowe stały się jedną jednostką budżetową, a dla wszystkich pracowników tej administracji w województwie pracodawcą jest Izba Skarbowa. Skutkiem tych zmian będzie wydajność, przejrzystość i szybkość działania skarbowości oraz skuteczność w zakresie koordynacji realizowanych zadań oraz poziom świadczenia usług publicznych. Wchodzące w życie zmiany nie będą miały wpływu na lokalizację urzędów skarbowych.

Z dniem 1 kwietnia 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o urzędach i izbach skarbowych, która wprowadziła zmiany będące odpowiedzią na zmieniające się otoczenie i oczekiwania społeczne co do funkcjonowania Administracji Podatkowej. Nastąpiło połączenie izb i urzędów skarbowych na poziomie każdego województwa oraz konsolidacja zadań pomocniczych wykonywanych dotąd odrębnie przez wszystkie jednostki organizacyjne. Izba skarbowa i podległe jej urzędy skarbowe stały się jedną jednostką budżetową. Zadania dyrektora generalnego oraz kierownika jednostki budżetowej przypisane zostały do dyrektora izby skarbowej, natomiast pracodawcą osób zatrudnionych w tak rozumianym urzędzie jest izba skarbowa.

Dyrektor izby skarbowej będzie odpowiadał za wszystkie zadania zwane procesami pomocniczymi, realizowanymi dotychczas odrębnie przez izby i urzędy w zakresie: obsługi finansowej i kadrowej, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówień publicznych, obsługi informatycznej, audytu, kontroli zarządczej, zarządzania jakością oraz informacji prawnie chronionych. Naczelnicy urzędów skarbowych pozostaną organami podatkowymi I instancji i organami egzekucyjnymi, a dyrektorzy izb jak dotychczas organami nadzoru i organami podatkowymi II instancji.

Zmiany nie spowodują likwidacji urzędów skarbowych, ani zwolnień pracowników. Część osób zatrudnionych w komórkach zajmujących się zadaniami pomocniczymi (np. rachunkowością budżetową, kadrami, informatyką) będzie wykonywała swoje zadania bezpośrednio w strukturze izb skarbowych. Część z nich zostanie przeniesiona do innych zadań, takich jak obsługa podatnika, kontrola podatkowa, czy egzekucja administracyjna.

Zmiany te wpłyną pozytywnie na wydajność, przejrzystość i szybkość działania administracji podatkowej, a także poprawią skuteczność w zakresie koordynacji realizowanych zadań oraz poziom świadczenia usług publicznych. Pozwolą również lepiej wykorzystać istniejące zasoby kadrowe, co przełoży się na jakość realizowanych zadań związanych z obsługą i wsparciem podatnika, poborem podatków oraz dyscypliny podatkowej, które odgrywają istotną rolę w realizacji podstawowego celu Administracji Podatkowej.
Celem konsolidacji procesów pomocniczych w administracji podatkowej jest poprawa pracy izb i urzędów skarbowych w zakresie obsługi podatników poprzez wzrost efektywności ich działania oraz usprawnienie wewnętrznych procesów.