Fundusze pomocowe

    Fundusze pomocowe

    Fundusze pomocowe

    Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego

    Bezpieczeństwo i ochrona Wspólnoty, zachowanie zachodniego poziomu bezpieczeństwa i zachowanie wartości europejskich, jest jednym z priorytetów organów ścigania w Polsce i Państwach Członkowskich. W obecnej sytuacji geopolitycznej, Polska jako kraj frontowy stoi przed szczególnymi wyzwaniami w zakresie przeciwdziałania przestępczości, której źródłem są nieprzyjazne UE kraje i organizacje. Krajowa Administracja Skarbowa wykorzystuje w tym celu środki własne w ramach Programu Modernizacji oraz uczestniczy w Programach UE finansujących działania związane ze zwalczaniem przestępczości, ochroną granic i rozwojem potencjału. Jedną z cenniejszych inicjatyw jest wsparcie w postaci Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. W obecnej perspektywie finansowej na lata 2022-2027 KAS złożyła trzy projekty (w tym dwa we współpracy ze Strażą Graniczną) i otrzymała rekomendację do ich dofinansowania:
     
    Wzmocnienie kompetencji KAS oraz SG w obszarze analizy kryminalnej w procesie rozpoznawania, zwalczania i zapobiegania przestępczości
    MF KAS złożyło wniosek o dofinasowanie projektu dot. Szkolenia dla kadr KAS oraz SG z zakresu analizy kryminalnej pn."Wzmocnienie kompetencji KAS oraz SG w obszarze analizy kryminalnej w procesie rozpoznawania, zwalczania i zapobiegania przestępczości" realizowanego ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
     
    Projekt składa się z trzech powiązanych ze sobą działań szkoleniowych z zakresu analizy kryminalnej, przygotowanych na potrzeby funkcjonariuszy KAS oraz SG, odpowiedzialnych za realizowanie zadań związanych z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, w tym handlu narkotykami, ich prekursorami, broni i amunicji. Przeprowadzenie tych szkoleń ma na celu zapewnienie kadrze analitycznej KAS oraz Straży Granicznej niezbędnych narzędzi w zakresie wykorzystania metod analizy kryminalnej jako efektywnej metody identyfikacji grup przestępczych, ich struktur organizacyjnych i źródeł finansowania. Efektem realizacji projektu będzie podniesienie poziomu kwalifikacji personelu poprzez zwiększenie skuteczności w zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości oraz innych zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa oraz UE a także pozwoli na rozwinięcie zdolności analitycznych poprzez opracowanie i wdrożenie nowoczesnych metod i technik analitycznych. Grupa docelowa, do której są skierowane szkolenia w ramach przedmiotowego projektu nabędzie umiejętności zawodowe, które pozwolą wykonywać pracę w sposób efektywny, skuteczny i bezpieczny, oraz odniesie pozytywny skutek społeczny dzięki zwiększeniu zdolności przeciwdziałania i zwalczania zjawisk kryminalnych.
     
    Planuje się przeprowadzenie łącznie 31 szkoleń dla łącznej grupy 490 funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej oraz Straży Granicznej.
     
    Projekt będzie realizowany w latach 2025 - 2027.
     
    Wartość projektu wynosi 1 315 148 PLN, czas trwania to 36 miesięcy począwszy od 1 stycznia 2025 roku.

     

    Wzmocnienie zdolności operacyjnej kadr KAS w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości

    Kolejny pozytywnie oceniony projekt pn. "Wzmocnienie zdolności operacyjnych kadr KAS w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości", który otrzymał dofinansowanie ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego dotyczy szkolenia dla kadr KAS z zakresu techniki i taktyki jazdy w warunkach specjalnych, taktyki i techniki interwencji fizycznej z wykorzystaniem broni palnej oraz z zakresu balistyki, rusznikarstwa oraz metod przerabiania replik broni w broń palną, w ramach projektu
     
    Projekt składa się z trzech, tematycznie powiązanych działań szkoleniowych przygotowanych dla funkcjonariuszy i pracowników KAS, odpowiedzialnych za realizowanie zadań z zapobiegania i zwalczania przestępczości, w tym handlu narkotykami, ich prekursorami, broni i amunicji. Przeprowadzenie tych szkoleń ma na celu zapewnienie funkcjonariuszom oraz pracownikom KAS odpowiednich kompetencji wiedzy i umiejętności, niezbędnych do skutecznego identyfikowania i zwalczania przestępczości oraz podejmowania działań prewencyjnych. Efektem realizacji projektu będzie podniesienie poziomu kwalifikacji poprzez zwiększenie skuteczności w zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa oraz UE (w tym handlu narkotykami, terroryzmu i handlu ludźmi). Grupa docelowa, do której są skierowane szkolenia w ramach przedmiotowego projektu nabędzie umiejętności zawodowe, które pozwolą wykonywać pracę w sposób efektywny, skuteczny i bezpieczny. Oczekiwany jest pozytywny skutek społeczny dzięki zwiększeniu zdolności przeciwdziałania i zwalczania zjawiskom kryminalnym. Wartością dodaną, będzie poprawa biernego i czynnego bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz podczas czynności realizacyjnych z użyciem broni palnej.
     
    W projekcie planuje się przeprowadzenie łącznie około 26 szkoleń dla łącznej grupy 370 funkcjonariuszy i pracowników KAS.
     
    Projekt będzie realizowany w latach 2025 – 2027.
     
    Wartość projektu wynosi 1 670 000 PLN, czas trwania to 36 miesięcy począwszy od 1 stycznia 2025 roku.
     

    Wzmocnienie kompetencji KAS i SG w obszarze informatyki śledczej dla skutecznego wykrywania, zwalczania i zapobiegania przestępczości zorganizowanej

    MF KAS uzyskało również pozytywną ocenę złożonego projektu dot. szkolenia dla kadr KAS oraz SG z zakresu informatyki śledczej pn. "Wzmocnienie kompetencji KAS oraz SG w obszarze informatyki śledczej dla skutecznego wykrywania, zwalczania i zapobiegania przestępczości zorganizowanej" realizowanego ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
     
    Projekt składa się z powiązanych ze sobą działań szkoleniowych z zakresu informatyki śledczej, przygotowanych na potrzeby funkcjonariuszy KAS oraz SG, odpowiedzialnych za realizowanie zadań związanych z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, w tym handlu w tym handlu narkotykami, ich prekursorami, broni i amunicji.
     
    Przeprowadzenie tych szkoleń ma na celu zapewnienie kadrze analitycznej KAS oraz Straży Granicznej niezbędnych narzędzi oraz umiejętności w zakresie wykorzystania informatyki śledczej jako skutecznej metody identyfikacji powiązań poszczególnych grup przestępczych, ich struktur organizacyjnych i źródeł finansowania w oparciu o dane pozyskane między innymi z zatrzymanych urządzeń elektronicznych.
     
    Efektem realizacji projektu będzie podniesienie poziomu kwalifikacji personelu poprzez zwiększenie skuteczności w zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości oraz innych zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa oraz UE a także pozwoli na rozwinięcie zdolności umiejętnego wykorzystywania narzędzi informatycznych do skutecznego identyfikowania i zwalczania grup przestępczych i ich struktur.
     
    Uczestnicy szkoleń nabędą umiejętności zawodowe, które pozwolą im wykonywać pracę w sposób efektywny, skuteczny i bezpieczny, oraz odniesie pozytywny skutek społeczny dzięki zwiększeniu zdolności przeciwdziałania i zwalczania zjawisk kryminalnych.
     
    Planuje się przeprowadzenie łącznie 13 szkoleń dla grupy 84 funkcjonariuszy KAS oraz SG. Projekt będzie realizowany w latach 2025 - 2027.
     
    Wartość projektu wynosi 1 077 148 PLN, czas trwania to 36 miesięcy począwszy od 1 stycznia 2025 roku.
     

    *****

    Instrument na rzecz wsparcia finansowego na rzecz sprzętu do kontroli celnej – CCEI

    Krajowa Administracja Skarbowa, w ramach Programu wsparcia finansowego na rzecz sprzętu do kontroli celnej (CCEI) finansowanego przez Komisję Europejską z Funduszu Zintegrowanego Zarządzania Granicami, uzyskała środki finansowe na realizację dwóch projektów. W ramach tych przedsięwzięć zostanie zakupiony sprzęt do rozwoju infrastruktury do kontroli nieinwazyjnej oraz laboratoriów celno-skarbowych.
     
    Celem instrumentu (CCEI- Custom Control Equipment Instrument) jest wspieranie unii celnej i krajowych organów celno-skarbowych w ochronie interesów finansowych i gospodarczych Unii i państw członkowskich poprzez zapewnianie jednolitych standardów przeprowadzania kontroli na granicach zewnętrznych, zmniejszanie obecnej nierówności między państwami członkowskimi wynikającej z różnic geograficznych oraz ze zróżnicowania pod względem potencjału i zasobów.
     
    W ramach przyznanych środków część zadań została już zrealizowana, a część jest w trakcie realizacji. Są to następujące projekty:
     
    Wzmocnienie zdolności operacyjnych laboratoriów Krajowej Administracji Skarbowej
    Celem Projektu jest zapewnienie wysokiego poziomu wsparcia ochrony granic zewnętrznych, interesów społecznych i gospodarczych i środowiska naturalnego Unii Europejskiej poprzez wzmocnienie zdolności operacyjnych laboratoriów Krajowej Administracji Skarbowej. Wsparcie udzielane przez CCEI jest ważnym wkładem w proces kontrolowania i analizowania składu produktów i substancji wprowadzanych na rynek wspólnotowy z krajów trzecich oraz z nieudokumentowanych źródeł w Unii Europejskiej. Projekt przewiduje eliminację braków sprzętowych w laboratoriach Krajowej Administracji Skarbowej oraz wymianę wyeksploatowanych urządzeń, które nie spełniają współczesnych standardów analizy próbek. Projekt kładzie nacisk na efektywność ekonomiczną, nowoczesność, długi cykl życia produktu oraz zgodność z prawem krajowym i unijnym. Projekt składa się z pięciu pakietów prac podzielonych według lokalizacji laboratoriów. Ważnym elementem projektu jest współpraca z użytkownikami końcowymi, których doświadczenie i praktyczna wiedza gwarantują najlepsze wykorzystanie środków Programu oraz wsparcie realizacji wszystkich przedłożonych zadań w ramach projektu na każdym etapie jego realizacji. Oczekuje się, że dzięki realizacji projektu laboratoria KAS zostaną wyposażone w narzędzia, które znacznie zwiększą potencjał, dokładność i czas kontroli.
     
    Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku w ramach projektu pozyskała dla Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni:
    • w 2023 roku - wyparkę Hei Vap model Core MLG1B
    • w 2024 roku - chromatograf gazowy GC-MS sprzężony ze spektrometrem mas
    oraz
    • w 2025 roku planowane jest nabycie chromatografu gazowego GC FID detector.
    Łączna wartość pozyskanych środków wynosi 954 679 PLN brutto.
    Unia Europejska dofinansowuje 80% wartości projektu netto.
     
    Wzmocnienie zdolności operacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej
    Celem projektu jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony granic zewnętrznych Unii Europejskiej poprzez wzmocnienie zdolności operacyjnych polskiej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w zakresie nieinwazyjnej kontroli w punktach kontrolnych oraz na szlakach komunikacyjnych (lądowych, morskich i powietrznych), stanowiących element infrastruktury granicznej. Projekt przewiduje doposażenie w nowy sprzęt oraz modernizację obecnie użytkowanego sprzętu do kontroli nieinwazyjnej, zgodnie ze zweryfikowanymi potrzebami jednostek beneficjentów. W ramach komponentów przewidziano zakup skanerów stacjonarnych, mobilnych i ręcznych - dostosowanych do specyfiki przejść granicznych, a także innych urządzeń zgodnie ze specyfikacją Programu CCEI. Projekt składa się z podzielonych tematycznie i geograficznie pakietów roboczych.
     
    Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku w ramach projektu pozyskała dla Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni:
    • w 2023 roku - skaner (Fixed, Air Cargo, pallets, Low Energy)
    • w 2024 rozpoczęto realizację zadania pn. Doposażenie Oddziału Celnego Terminal Kontenerowy w Gdańsku w urządzenie RTG do prześwietlania kontenerów wraz z montażem instalacją oraz budową infrastruktury towarzyszącej; w 2025 roku planowane jest zakończenie realizacji zadania
    oraz
    • w 2025 roku planowane jest nabycie skanera (Fixed, Air Cargo, pallets, Low Energy) oraz dwóch skanerów ręcznych (X-Ray Backscatter).
    Łączna wartość pozyskanych środków wynosi 25 812 946 PLN brutto.
    Unia Europejska dofinansowuje 80% wartości projektu netto.
     
    *****

     

    logo projektu Ceasefire

    Udział IAS w Gdańsku w projekcie unijnym Ceasefire

    Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku uczestniczy w międzynarodowym konsorcjum projektowym o     akronimie CEASEFIRE, który jest finansowany z grantu HORIZON-CL3-2021-FCT-01-10 przyznanego przez Komisję Europejską w ramach programu Horizon Europa. Pełna nazwa projektu to: Zaawansowane wszechstronne technologie sztucznej inteligencji  połączone w międzysektorowe, w pełni funkcjonalne krajowe punkty kontaktowe ds. zwalczania nielegalnego handlu bronią palną.(Advanced versatile artificiaAdvanced versatile artificial intelligence technologies and interconnected cross-sectoral fully-operational national focal points for combating illicit firearms trafficking). Celem działań konsorcjum jest stworzenie nowych, wydajnych narzędzi do zwalczania nielegalnego handlu bronią palną. Pozostałymi partnerami projektu są:

    • Ethniko Kentro Erevnas Kai Technologikis Anaptyxis, Grecja,
    • Harokopio Panepistiamio, Grecja,
    • Universita Cattolica Del Sacro Cuore, Włochy,
    • Idryma Technologias Kai Erevnas, Grecja,
    • Institut National Polytechnique De Toulouse, Francja,
    • Netcompany-Intrasoft Sa, Luksemburg,
    • Thales Nederland Bv, Królestwo Niderlandów,
    • Exus Software - Grecja
    • Ianus Consulting Ltd, Cypr,
    • Trilateral Research Limited, Irlandia,
    • Itti Sp Zoo, Polska,
    • Ubitech Limited, Cypr,
    • Ministere De L'interieur, Francja,
    • Ministry Of Interior Of The Republic Of North Macedonia, Republika Północnej Macedonii,
    • Inspectoratul General Al Politiei, Mołdawia,
    • Ministerstwo Unutrasnjih Poslova Republike Serbije, Serbia
    • Ministerio Da Administracao Interna, Portugalia,
    • Ministrstvo Za Notranje Zadeve, Słowenia,
    • Provincial Police Headquarters In Gdansk, Polska
    • Ministerio Del Interior, Hiszpania.

    Wartość dofinansowania dla Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku, w ramach projektu to 90.000 EUR a całkowita wysokość przyznanego przez Komisję Europejską grantu to 4.999.808,75 EUR.
    Działania w ramach projektu skoncentrowane będą na:

    • Rozwoju zaawansowanych technologii sztucznej inteligencji (ΑΙ) w celu znacznego ułatwienia codziennej pracy osób zwalczających ten typ przestępstw,
    • Stworzeniu modeli w pełni funkcjonalnych Krajowych Punktów Kontaktowych (NFP), poprzez stworzenie propozycji rozwiązania obecnie istniejących ograniczeń we współpracy międzynarodowej (złagodzenie obecnych wyzwań organizacyjnych, operacyjnych, propozycja usunięcia utrudnień we współpracy organów ścigania i udzielaniu  pomocy prawnej oraz wymianą informacji, utrudnień dotyczących współpracy między sądami krajowymi).
    • Zadania projektu Ceasefire będą uzupełniały cele i działania w ramach cyklu polityki UE (Empact) – dotyczącej broni palnej

    Pierwsze działanie  odpowiada za stworzenie szerokiego zestawu narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję do patrolowania cyberprzestrzeni, gromadzenia danych internetowych, wykrywania broni palnej na miejscu zdarzenie, zaawansowanej analityce dotyczącej tzw. Big Data, analizie przepływu krypto-walut, syntezowaniu  informacji pochodzących z dużej ilości źródeł, analityce wizualnej i gromadzeniu danych wywiadowczych dotyczących handlu bronią palną. Szczególna uwaga zostanie poświęcona określeniu modeli, protokołów i procedur umożliwiających pełną funkcjonalność krajowych punktów kontaktowych, uzupełnionych o działania mające na celu stworzenie mapy ram prawnych (w różnych państwach) i procedur (w różnych agencjach) służących harmonizacji dochodzeń, współpracy, zgodnego z prawem gromadzenia dowodów i analizy kryminalistycznej.
    Wyniki projektu Ceasefire będą uzupełniały cele i działania w ramach cyklu polityki UE (Empact) – dotyczącej zwalczania nielegalnego handlu bronią palną.
    Bieżące działania i wyniki prac projektowych zainteresowane osoby mogą obserwować na:
    Ceasefire Web site:
    https://ceasefire-project.eu/
    Ceasefire LinkedIn:
    https://www.linkedin.com/company/ceasefireproject/
    Ceasefire Facebook:
    https://www.facebook.com/people/Ceasefire-Project/100089862614779/
    https://www.linkedin.com/company/ceasefireproject/?originalSubdomain=gr
    Grupa ludzi w dużej sali konferencyjnej. W tle tablica z logo projektu Ceasefire.

    *****

    Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku przystąpiła do projektu Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko.

    W ramach programu realizowane są następujące projekty:

    Projekt 1: Głęboka modernizacja budynku biurowego w Gdańsku przy ul. Chłopskiej 3"

    Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 1 168 580,90  PLN
    Wkład Funduszy Europejskich: 993 293,76

    Zakres planowanych robót budowlanych:

    1. docieplenie ścian zewnętrznych: piwnicy, parteru oraz pięter I-IV
    2. wymiana drzwi zewnętrznych stalowych,
    3. modernizacja systemu grzewczego,
    4. modernizacja oświetlenia wewnętrznego budynku oraz montaż fotowoltaiki,
    5. wymiana okien na IV oraz montaż w oknach nawiewników automatycznie sterowanych.

    Cele projektu:

    Wskaźniki produktu istotne dla celów interwencji:

    Dodatkowa zdolność wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych 0,026 MW
    Liczba zmodernizowanych energetycznie budynków – 1 szt.
    Powierzchnia użytkowa budynków poddanych termomodernizacji 3616,62 m2

    Wskaźniki rezultatu bezpośredniego istotne dla celów interwencji:

    Roczny spadek emisji gazów cieplarnianych – 131,92 Mg CO2/rok
    Zmniejszenie zużycia energii końcowej 1099,93 GJ/rok
    Zmniejszenie rocznego zużycia energii pierwotnej w budynkach publicznych 437803 kWh/rok
    Ilość zaoszczędzonej energii elektrycznej 87,90 MWh/rok
    Ilość zaoszczędzonej energii cieplnej 783,50 GJ/rok

    Projekt 2: Termomodernizacja pięciu budynków użyteczności publicznej -  Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni, Urząd Skarbowy w Kwidzynie, Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim, Urząd Skarbowy w Starogardzie Gdańskim,  Urząd Skarbowy w Tczewie".

    Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 5 460 437,00  PLN
    Wkład Funduszy Europejskich: 4 640 202,19

    Zakres planowanych robót budowlanych:

    Budynek I Urzędu Skarbowego w Gdyni:

    1.  modernizacja węzła cieplnego,
    2.  docieplenie ścian wspornikowych przy oknach,
    3.  docieplenie stropodachu,
    4.  docieplenie ścian zewnętrznych,
    5.  wymiana stolarki okiennej z nawiewnikami,
    6. wymiana stolarki drzwiowej,
    7. docieplenie ścian piwnic i fundamentów,
    8. wymiana opraw oświetleniowych.

    Budynek Urzędu Skarbowego w Kwidzynie:

    1. modernizacja instalacji c.o.,
    2. docieplenie stropu zew. nad piwnicą
    3. docieplenie stropodachu
    4. docieplenie ścian zewnętrznych
    5. docieplenie przegród wew.,
    6. docieplenie ścian piwnic, cokołu i fundamentów,
    7. wymiana stolarki drzwiowej,
    8. wymiana opraw oświetleniowych.

    Budynek Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim:

    1. modernizacja kotłowni gazowej ( wymiana kotła gazowego na kondensacyjny o mocy około 100 kW ) wraz z modernizacją instalacji c.o.
    2. docieplenie fundamentów i cokołu,
    3. docieplenie ścian zewnętrznych
    4. wymiana stolarki okiennej
    5. wymiana stolarki drzwiowej,
    6. wymiana opraw oświetleniowych,
    7. modernizacja c.w.u.

    Budynek Urzędu Skarbowego w Starogardzie Gdańskim

    1. modernizacja kotłowni gazowej ( likwidacja kotła gazowego, wykonanie węzła cieplnego dwufunkcyjnego 0 mocy 80 kW ) wraz z modernizacją instalacji c.o.,
    2. docieplenie  ścian fundamentów, cokołów i piwnic,
    3. docieplenie stropodachu,
    4. docieplenie ścian zewnętrznych,
    5. wymiana stolarki okiennej,
    6. wymiana stolarki drzwiowej,
    7. docieplenie podłóg piwnicznych,
    8. modernizacja c.w.u.,
    9. wymiana opraw oświetleniowych.

    Budynek Urzędu Skarbowego w Tczewie:

    1. modernizacja węzła cieplnego ( wymiana ) o mocy około 70 kW wraz z modernizacją instalacji c.o.,
    2. docieplenie ścian fundamentowych i cokołu,
    3. docieplenie ścian zewnętrznych,
    4. wymiana stolarki okiennej,
    5. wymiana stolarki drzwiowej,
    6. wymiana opraw oświetleniowych,

    Projekt ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej oraz zmniejszenie emisji dwutlenku węgla poprzez termomodernizację  pięciu budynków.

    Wskaźnik produktu:

    Liczba zmodernizowanych energetycznie budynków – szt. 5
    Powierzchnia użytkowa budynków poddanych termomodernizacji 7 592,15 m2
    Liczba zmodernizowanych źródeł ciepła – szt. 3

    Wskaźnik rezultatu bezpośredniego:

    Roczny spadek emisji gazów cieplarnianych 246,58 Mg CO2/rok
    Zmniejszenie zużycia energii końcowej 2 813,15 GJ/rok
    Zmniejszenie zużycia energii pierwotnej w budynkach użyteczności publicznej 968 930,00 kWh/rok

    Ilość zaoszczędzonej energii elektrycznej 119,36 MWh/rok
    Ilość zaoszczędzonej energii cieplnej 2 383,00 GJ/rok

    Zgłaszanie nieprawidłowości

    Informujemy równocześnie, że Ministerstwo Rozwoju przygotowało narzędzie
    do zgłaszania wszelkich nieprawidłowości dotyczących projektów finansowanych ze środków pochodzących z Programu Infrastruktura i Środowisko.

    Formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszelkie informacje o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach można również zgłaszać wysyłając wiadomość na adres e-mail: naduzycia.POIS@mr.gov.pl.