Zasady etyki

    Zasady etyki

    Zasady etyki

    Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (M.P. Nr 93, poz. 953) wyróżnia zasady służby cywilnej (§ 1 zarządzenia), rozumiane jako reguły prawidłowego funkcjonowania tej służby, oraz zasady etyki korpusu służby cywilnej (§ 13 zarządzenia), nakierowane bardziej na ochronę wartości, które leżą u podstaw systemu polskiej służby cywilnej.

    Wytyczne w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej jest to otwarty katalog zasad określony w rozdziale I zarządzenia. W zarządzeniu przedstawia się zasady służby cywilnej (§ 2- 10 zarządzenia) poprzez wskazanie w sposób ogólny i przykładowy implikacji zasad w sferze właściwego i godnego zachowania się członka korpusu służby cywilnej podczas wykonywania zadań.

    Zasady służby cywilnej

    • zasada legalizmu, praworządności i pogłębiania zaufania obywateli do organów administracji publicznej,
    • zasada ochrony praw człowieka i obywatela,
    • zasada i bezinteresowności,
    • zasada jawności i przejrzystości,
    • zasada dochowania tajemnicy ustawowo chronionej,
    • zasada profesjonalizmu,
    • zasada odpowiedzialności za działania lub zaniechanie działania,
    • zasada racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi,
    • zasada otwartości i konkurencyjności naboru.

    Zasady etyki korpusu służby cywilnej (§ 13 zarządzenia), są nakierowane na ochronę wartości, które leżą u podstaw systemu polskiej służby cywilnej. Nie mogą pozostawać w oderwaniu od podstawowych zasad korpusu, w szczególności wyrażonych w Konstytucji, i nie mogą również nie brać pod uwagę ogólnych norm moralnych, jak i standardów zachowań w korpusie już uznanych za właściwe.

    Zasady etyki korpusu służby cywilnej

    • zasada godnego zachowania,
    • zasada służby publicznej,
    • zasada lojalności,
    • zasada neutralności politycznej,
    • zasada bezstronności,
    • zasada rzetelności.

    Zasady etyki Funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej

    Zasady etyki funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej stanowią załącznik do zarządzenia nr 1 Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 4 stycznia 2019 roku w sprawie Zasad etyki funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

    Dbając o dobro Rzeczypospolitej Polskiej, mając na uwadze doniosłość realizowanych zadań i odpowiedzialność wynikającą z pełnienia misji publicznej przyjmuje się następujące wartości najważniejsze dla Służby Celno-Skarbowej i zasady etyki służące ich realizacji:

    Praworządność – funkcjonariusz działa na podstawie przepisów i w granicach prawa. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:

    • zna i stosuje obowiązujące przepisy prawa,
    • kieruje się interesem publicznym i słusznym interesem strony;

    Uczciwość - funkcjonariusz postępuje zgodnie z regułami prawnymi, społecznymi i etycznymi. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:

    • rozpoznaje konflikty interesów, kierując się prawem `i zasadami etyki, chroni służbę i przeciwdziała korupcyjnym zagrożeniom,
    • na swoim stanowisku pracy kieruje się wyłącznie dobrem służby i powierzonymi zadaniami;

    Profesjonalizm - funkcjonariusz postępuje zgodnie z najwyższymi standardami  pełnienia służby. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:

    • rzetelnie i efektywnie wykonuje powierzone zadania,
    • jest zdyscyplinowany,
    • identyfikuje się z celami i misją organizacji,
    • systematycznie podnosi kompetencje i kwalifikacje zawodowe,
    • przestrzega zasad kultury osobistej, jest zadbany i schludny,
    • stosując środki przymusu bezpośredniego i używając broni palnej zachowuje szczególną rozwagę i przestrzega praw człowieka,
    • pamięta, że noszenie munduru obliguje do godnego zachowania w służbie i poza nią;

    Godność – funkcjonariusz  szanuje godność ludzką oraz przestrzega i chroni prawa każdego człowieka. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:

    • szanuje każdego człowieka,
    • wystrzega się wszelkich uprzedzeń,
    • dba o zachowanie neutralności politycznej,
    • w czasie służby i poza nią postępuje w sposób budujący prestiż służby i dobre imię funkcjonariuszy;

    Współpraca – funkcjonariusz współdziała w organizacji przy realizacji zadań i osiąganiu celów.  Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:

    • angażuje się w pracę zespołową,
    • uczestniczy w rozwiązywaniu problemów organizacji,
    • dzieli się wiedzą i doświadczeniem,
    • szanuje odmienne zdania i opinie współpracowników,
    • przyjmuje odpowiedzialność za wyniki pracy własnej, zespołu zadaniowego i współpracowników,
    • dba o relacje i dobrą atmosferę w trakcie realizacji zadań;

    Odpowiedzialność – funkcjonariusz podejmuje decyzje mając świadomość konsekwencji własnego działania lub zaniechania. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:

    • należycie wypełnia obowiązki,
    • bierze pod uwagę konsekwencje swoich decyzji, działań i zaniechań;

    Bezstronność – wykonując obowiązki służbowe funkcjonariusz jednakowo traktuje podmioty w tej samej sytuacji prawnej. Realizując tę wartość funkcjonariusz w szczególności:

    • zachowuje obiektywizm,
    • nie ulega naciskom, nie kieruje się preferencjami oraz osobistymi przekonaniami,
    • nie dopuszcza do konfliktu interesów, nie daje podstaw do podejrzeń o stronniczość lub interesowność.
    bip

    Informacje o publikacji dokumentu

     
    Data utworzenia: 10.12.2020 Data publikacji: 10.12.2020 11:43 Data ostatniej modyfikacji: 10.12.2020 11:43
    Autor: Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku Osoba publikująca: Wioleta Działdowska Osoba modyfikująca: Wioleta Działdowska
    Rejestr zmian